1-1.ヴォーカンソン製作の自動人形「フルート奏者」(1738年)

 

18世紀のヨーロッパにおいて機械仕掛けの音楽は、公共の場に設置されたカリヨン(組み鐘)や、小鳥に歌を教えるための小型手回しオルガンのセリネット、音楽で時を告げる音楽時計などを通して、日常的に人々に親しまれていた。

こうした機械仕掛けの音楽は、木製シリンダーの表面に打たれた金属製のピンの配置によってプログラムされていた。ピンの配置を変えると音楽を変更することができる。プログラミング可能な装置が想像を刺激する力は、技術者たちをさまざまな応用例の開発へと駆り立てた。プログラミングの可能性は、2-1以降で見るように、新曲の創出に止まらず、音楽表現の洗練をももたらし、優れた演奏家の演奏の記録と再生が目指されるようになる。

テキスト ボックス: 図版1
 



 

機械仕掛けの音楽はもはや天体の音楽の象徴的反映と見られることも、神学的世界観に組み入れられることもなくなっていた。それは世俗化の過程を辿ったと言うことができる。この過程において、ヴォーカンソン(1709-1782)作の自動人形「フルート奏者」(図版1右端)は、きわめて重要な位置を占めるものである。

ヴォーカンソンは、フルート演奏の仕組みを物理学的解剖学的に分析して、この自動人形を作り上げたのであり、それはまさに「アンドロイド(人造人間)」と言えるものであった。この人形は、人体を機械と比較してきた先人たちの機械論的自然観と音響学研究の進歩が結晶したものと見なすことができる。

 

S. Y.

 

 

 

 

1-1 Jacques de Vaucanson’s “Flûteur Automate” (1738)

 

In 18th century Europe a great number of automatic machines was invented and built. Concerning music machines, especially carillons at public places, serinettes (small barrel organs to teach birds singing), and musical clocks were devices that played a role in daily life of this era.

These music machines were programmed by distributing metal pins on wooden barrels. If the arrangement of the pins is modified, the music will change. The imaginative power of this programmable device inspired the technicians to develop a great variety of applications. As shown in the panels from number 2-1 onwards, this is not limited to the invention of new pieces, but extends to the refinement of musical expression, and it leads to approaches to recording and reproducing the performance of famous players.

Mechanical music was no longer regarded as a symbolic reflection of the harmony of the spheres and integrated into a theological world view, it can be said that it underwent a secularization. Within this process, Vaucanson’s flûte automate (right in ex. 1) takes a very distinguished place.

Vaucanson did not only try to imitate the outside appearance, but he constructed the machine based on a physical and anatomical analysis of the functions of flute playing, a real “android”. This figure can be seen as cristallization of the mechanistic world view of his predecessors, who compared the human body with a machine, and the progress of acoustical research.

 

***********