2-1.18世紀における演奏記録装置の開発

 

18世紀は、声楽でなく器楽が積極的に評価されるように、また音楽の表現が情念の模倣ではなく音楽家自らの内的な感情の表出と受け取られるように、音楽美学が大きく転換した時代だった。それに呼応して、作曲家が自分の作品をどうイメージしたかを正確に知ることが重視されるようになった。たとえば作曲家が意図したテンポを厳密に指示するための装置が発明されたが、やがてメルツェルが1816年に発明した「メトロノーム」に行き着くのである。同時に、作曲家の音楽作品そのものを記録し再演するための様々な試みがヨーロッパ各地で行われていた。

 

「この装置は作曲家の役に立つはずです。というのも作曲家がすばらしく美しいパッセージを自分の楽器で演奏しても、それは彼が採譜する前に逃げ出してしまうことが多いからです。私の装置は、音楽家が演奏しているとき、あらゆる点で正確さと聡明さを発揮しつつそれを記録します。」(ベルリンの時計製作所の元検査官A.-L.・フギューニンが、B・オスターヴァルドに宛てた1774年の手紙から)

 

ミュンヘンのドイツ博物館には、1780年にJ・メルリンがロンドンで制作した自動演奏記録装置付チェンバロが展示されている。

こうした試みは、現代の「録音」に近いものである。しかし次のパネル以降で取り上げるアングラメルが、バルバトルの作曲した《ロマンス》を記譜する際に用いた方法には、「録音」の概念に収まりきらない、あの時代特有の考え方が見出されるのである。

 

S.Y.

 

 

 

2-1 The Development of Music Recording Machines in the 18th Century

 

The 18th century marked a great shift in music aesthetics insofar as the former vocal-centered view changed to a high estimation of instrumental genres, and musical representation was no longer regarded as imitation of affects but as expression of inner feelings. It was thus felt more and more necessary to know as much as possible how the artist (the composer) imagined his own work. For example, several devices to indicate the exact tempo intended by a composer for his piece were invented, until Mälzel’s metronome appeared in 1816, the leading machine for tempo measurement until very recent times. At the same time, several approaches for recording and reproducing music pieces were developed in England, Germany, and France.

 

It would be useful to the composer, who often performs on his instrument passages of great beauty which escape him before he can capture them in notation. My device records as the musician plays and does so with precision and intelligence in all respects.Letter by Abram-Louis Huguenin, the former Inspector of the Fabrique for clocks in Berlin, to Banneret Osterwald, 1774.

 

In the Deutsches Museum in Munich an original “Cembalo-Hammerflügel mit Notenschreib-Einrichtung” (Cembalo-Fortepiano with musical notation device) of Joseph Merlin, London 1780, is displayed.

These approaches are very close to what we call music recording today. The specific method, however, used to mark the cylinder when Balbastre’s “Romance” was recorded cannot be easily subsumed under the concept of music recording, but it reflects the thinking of that era in a specific way.