Unlimited Voices  限りなき声

Contemporary Vocal Music in the Era of Globalization

グローバル化の時代における現代の声楽

International Conference and Concert
March 8-9, 2008


国際シンポジウム、演奏会
2008年3月8日(土)9日(日)


The University of Tokyo
Institute for Interdisciplinary Cultural Studies
東京大学比較文学比較文化研究室






Conference Host
"The role of machines in music culture: Analysis of historical and current aspects and perspectives"
JSPS-sponsored research project; The University of Tokyo, Institute for Interdisciplinary Cultural Studies
主催
日本学術振興会科学研究費補助金研究プロジェクト「音楽文化における機械の役割ーその歴史・現状に関する多面的分析と展望」(研究代表:ヘルマン・ゴチェフスキ准教授)

Conference Chair
Christian Utz, Visiting Professor, The University of Tokyo, Institute for Interdisciplinary Cultural Studies
企画
クリスチャン・ウッツ (東京大学客員教授,グラーツ芸術大学教授)

Partners
Piano Committee, The University of Tokyo
The Musicological Society of Japan, Kanto Section
共催
東京大学大学院総合文化研究科・教養学部ピアノ委員会
日本音楽学会関東支部

kindly supported by Goethe-Institut Japan in Tokyo
後援
ドイツ文化センター

Conference Location
The University of Tokyo, Komaba Campus, Conference Hall, 1st Floor, Building 18
東京大学駒場キャンパス18号館ホール


Program / Abstracts (435 KB)
Flyer (3.96 MB)


This conference explores the relationships between the human voice, vocal music and cultural identity in Asian and Western traditions and the multiple ways in which they have been transformed in new music of the 20th and 21st centuries. The presented papers approach the topic from different angles, notably vocal technique and aesthetics, text/phonetics-music-relationships, historical sources for modern and contemporary vocal music, and areas of conflict between vocal music and cultural identity.

As part of a large-scale Westernization in East Asia, the combination of text and music and the aesthetics of vocal styles have been issues of controversial discussion since the early 20th century. The massive influx of Western music lead to ubiquitous vocal forms with Asian text sung to often purely Western musical idioms – combinations that were frequently triggered or influenced by political agenda. Most vocal styles of traditional East Asian genres, in contrast, have proved too idiosyncratic for such a politicized articulation of identity. Their "otherness" has only more recently been considered by composers as starting points of an accentuation of cultural difference. Such references to Asian vocal traditions vary from a concise modelling of identifiable styles to more hybrid mixtures that often are indebted to unique performer experiences and abilities. Composers in the West have equally called into question traditional Western vocal aesthetics and practices by exploring the diverse layers of the human voice systematically, often in connection with explicitly anti-traditional text-music-relationships or de-semanticizations of the phonetic material.


人間の声や、声を用いた音楽は、アジアと西洋それぞれの文化的アイデンティティとどのような関係を結んできたのだろうか、そして20〜21世紀の音楽において、それらはどのように変容したのだろうか。それが本国際シンポジウムにおけるテーマである。各発表者は、声楽の技術やその依って立つ美学、テクスト/音声と音楽との関係、近現代の声楽作品の歴史的源泉、声楽と文化的アイデンティティの間の齟齬といった異なった視点から、このテーマにアプローチする。

東アジアにおける広範な西洋化を考察するにあたり、テクストと音楽との結びつきや、異なった声楽スタイルが擁する美学に関しては、20世紀初頭からさまざまな議論がなされてきた。西洋音楽が怒濤のように流入してきたために、アジアのテクストが(しばしば完全に)西洋的な音楽語法によって歌われるということが至るところで生じてきた。両者の結びつきは、政治的要因がきっかけとなる場合が多く、その影響を受けることが頻繁に生じた。それに対し、東アジア本来の伝統的声楽スタイルの多くは、あまりに特異なものであったため、アイデンティティのこのような政治的分節化とは一線を画していた。けれども、それらの〈他者性〉が文化的相違を強調するための出発点として作曲家たちによって注目されるのは、比較的最近になってからのことにすぎない。アジアの伝統的な声楽へのレフェランスを持つことは、単に出自を同定できる様式を簡潔に示すためのモデルを提供するのみならず、ユニークな演奏家たちの持つ経験や能力から発するところの、よりハイブリッドな文化的混淆までを包含することになった。一方、西洋の作曲家たちもまた、人間の声の諸層を、テクストと音楽との間の明らかに反伝統的な関係化や音声素材の脱意味論化を通してシステマティックに開拓することにより、伝統的な西洋の声楽が有する美学や実践を同じように疑問視してきた歴史を持っているのである。


  Saturday, March 8, 2008 10 am - 5.45 pm

10.00 Welcoming Statement

10.15 Introduction: 山上揚平Yōhei Yamakami; 中村仁Jin Nakamura / 梶野絵奈Ena Kajino; Stefan Menzel; 白井史人Fumito Shirai [students’ presentation]: From Sounds to Identities. Theoretical Models of Globalization and their Relevance for 20th Century Music

I: Fragments of a Global History of Vocal Music (chair: Hermann Gottschewski)

11.00 Christian Utz (University for Music and Dramatic Arts Graz, Austria): Multiple Voices across Space and Time. Methodological Draft for an Intercultural History of Vocal Music

11.45 Steven Nuss (Colby College, Waterville, ME): Cross-Cultural Inversions Around Language. An Approach to Hearing and Not-Hearing Across Japanese Nō and Contemporary Western Vocal Music (with an Oblique Glance back at Levi-Strauss)

12.30 Lunch Break


II: Sources of Vocalization: Ancient and Contemporary Trajectories (chair: Steven Nuss)

14.30 Steven G. Nelson (Hosei University Tokyo): Heightened Vocalization at the Japanese Heian Court. References to Vocal Music in "The Tale of Genji" (Genji Monogatari)

15.15 高橋悠治 Yūji Takahashi (Tokyo): Lost Melodies from Ancient Times. The Vocal Parts in my Works with Japanese Instruments [panel discussion with Christian Utz]

16.00 Coffee Break


III: Historical Snap-Shots of Vocal Music in Japan before 1945 (chair: Akeo Okada)

16.15 Hermann Gottschewski (University of Tokyo): Vocal Music and Cultural Identity in Early 20th Century Japan

17.00長木誠司 Seiji Chōki (University of Tokyo): Vocal Music in Japan during World War II


18.30 Concert, Tokyo University, Komaba Campus, Komaba Communication Plaza, 2F: Music Practice Room
東京大学駒場キャンパス駒場コミュニケーション・プラザ 北館,2F,音楽実習室

田中悠美子、太棹三味線、語り Yumiko Tanaka, futozao-shamisen / voice
西陽子、筝、唄 Yōko Nishi, koto / voice

traditional music for futozao-shamisen, koto and voice.
works by Yūji Takahashi, Michio Miyagi
0 Program


Sunday, March 9, 2008
10 am - 6 pm

IV: Grain(s) in the Voice: Vocal Music and Identity in Asia and the West (chair: Christian Utz)

10.00 Jörn Peter Hiekel (Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden, Germany): Ritualization and Transformation in Vocal Works by Helmut Lachenmann, Giacinto Scelsi and Hans Zender

10.45 劉長江 Frederick Lau (University of Hawai'i at Mānoa): Voice, culture, and ethnicity in contemporary Chinese compositions

11.30 Coffee Break

11.45 Heekyung Lee (Seoul National University): Rejuvenating Tradition. Metamorphosis of Traditional Vocal Music Idioms in Korean Contemporary Music

12.30 Lunch Break


V: Composer's Voices: Language as a Musical Resource (chair: Frederick Lau)

14.30 福中冬子 Fuyuko Fukunaka (Keio University Tokyo): “The eyes that never close”. The Instrumental Voice and the Embodied Voice in the Operas of Toshio Hosokawa

15.15 岡田暁生 Akeo Okada (Kyoto University): The Interconnection between Vocal and Instrumental Layers in Masahiro Miwa’s Gesänge des Ostens [“Songs of the East”] (1992)

16.00 Coffee Break

16.15 近藤春恵 Harue Kondoh (Okinawa Prefectural University of Arts): On my Concept of »Monodrama« – A Dialogue between Music and the Japanese Language

17.00 Panel Discussion: Musical Identity and the Human Voice (chair: Hermann Gottschewski)

 

























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The University of Tokyo
Graduate School of Arts and Sciences
Department of Interdisciplinary Cultural Studies / Comparative Literature and Culture
3-8-1 Komaba, Meguro-ku, Tokyo 153-8902, Japan

東京大学大学院総合文化研究科・ゴチェフスキ研究室
〒153-8902 東京都目黒区駒場3-8-1


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